لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه51
ملی ـ مذهبی, نیروی مبارز و مولد
با نهادینه&zwnj شدن اندیشة مصلحت&zwnj گرا در قانون&zwnj اساسی دوم, دیدگاه&zwnj های ایدئولوژیک به عقب رانده شدند, که به نظر می&zwnj رسد با فروپاشی بلوک شرق,&zwnj این روند تقویت شد. آیا به نظر شما ملی ـ مذهبی&zwnj های ملهم از طالقانی, شریعتی و مجاهدین بنیانگذار, متأثر از چنین فضایی شدند؟ برای توضیح بیشتر این پرسش باید بگویم بعضی&zwnj ها معتقد هستند که این حکومت دینی است ولی به لحاظ قانون&zwnj اساسی عملاً می&zwnj بینیم فقط اصل چهار بیانگر احکام است که آن را هم بعد از تجدیدنظر در قانون&zwnj اساسی در سال 1368, مجمع تشخیص مصلحت می&zwnj تواند وتو کند. اصل دیگری که در بازنگری اضافه شد شورای عالی&zwnj امنیت ملی می&zwnj باشد که به هر مسئله&zwnj ای می&zwnj تواند رنگ امنیتی بدهند و در شورای عالی امنیت مطرح کنند, اگر رهبری هم امضا کند, در سطح نظام قابل اجراست؛ بنابراین درواقع مملکت بر دو بال امنیت و ظاهراً مصلحت می&zwnj گردد و دین هم رخت بر بسته است.
جریانی که اصطلاحاً می&zwnj گوییم رفرم&zwnj گرا یا سنتی, در پارادایم سنت می&zwnj اندیشد و از آنجا که با مسائل روز دست به گریبان است, سعی می&zwnj کند تمهیداتی بیندیشد, بدون آن&zwnj که آن پارادایم دین&zwnj شناسی خودش را نو یا عوض کند. من شما را ارجاع می&zwnj دهم به گفت&zwnj وگویی بسیار صریح که در نشریة کیان (شمارة 40 و 41) بین آقایان مجتهد شبستری و کدیور انجام گرفت. آقای محسن کدیور اصرار داشت که بدون تغییر در پارادایم دین&zwnj شناسی ـ دین سنتی حوزه ـ می&zwnj توان مخالف خشونت بود. ببینید! ما هم با این چندان مخالف نیستیم, ولی در بسیاری از جاها پارادایم دین&zwnj شناسی سنتی نمی&zwnj تواند نیازهای مدرن و کارآمد را توضیح بدهد. این یک مسئلة اصولی در تفکر سنتی رفرم&zwnj گراهاست که دیدگاه&zwnj هایشان در بسیاری از امور اجرایی در این کشور نقش داشته است. بعدها در عمل
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-113801-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d9%84%d9%8a-%d9%80-%d9%85%d8%b0%d9%87%d8%a8%d9%8a-%d9%86%d9%8a%d8%b1%d9%88%d9%8a-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1/
- ۹۵/۰۹/۰۳